דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


מלטונין - הורמון החושך 

מאת    [ 19/02/2014 ]

מילים במאמר: 424   [ נצפה 4760 פעמים ]

הורמון החושך מלטונין, אשר התגלה כבר בשנת 1958 על ידי צוות מאוניברסיטת ייל בארה"ב, נוצר בשעות הלילה באמצעות בלוטת האצטרובל הממוקמת במרכז המוח. זהו הורמון שתפקידו לדווח למוח ולשאר איברי הגוף את שעות החשיכה במהלך היום, כמו גם את עונות השנה וכל זאת בכפוף לזמן ולמקום הסובייקטיבים.

בשעות האור במהלך היום, בלוטת האצטרובל איננה פעילה ועל כן רמות המלטונין בגוף האדם אינן גבוהות, אך עם רדת החשיכה מתחילה פעילות הבלוטה על ידי השעון הביולוגי והיא מתחילה בייצור והפרשת ההורמון לדם. כתוצאה מעליית רמת המלטונין בדם, מתחזקת תחושת העייפות במקביל לירידה בעירנות, כאשר רמות השיא הן בין השעות 2 ל-4 בבוקר.


מעבר לכך כי מלטונין קשור באופן ישיר לבקרה על השינה, הוא קשור גם לחום הגוף, לחץ תוך-עיני, רמות הגלוקוז, לחץ הדם ועוד. ככל שהאדם מתבגר, קטנה יכולתו לייצור ההורמון ורמתו בדם יורדת, דבר העשוי לגרום לנדודי שינה ולהפרעות נוספות הנלוות לכך. שינה שאינה תקינה יכולה להוביל לזמני תגובה איטיים יותר, לפגוע ביציבות ובשיווי המשקל ואף לפגום בתפקוד הקוגניטיבי – פגיעה בזיכרון.
אצל קשישים, בעיות שינה יכולות להחמיר את הירידה הטבעית בתפקוד הקוגניטיבי כחלק מתהליך ההזדקנות. הפרעות שינה יכולות להשפיע גם על חיי משפחה ומערכות יחסים, היות ואנשים עייפים יכולים להיות ממורמרים. בנוסף, נדודי שינה יכולים גם לגרום לאנשים להרגיש חרדה ודיכאון.

טיפול בהפרעות שינה

כבר בשנות השישים, לאחר גילוי ההורמון, דווח על השראת שינה על ידי מלטונין בחתולים. אחר כך, בשנות השבעים, הופיעו דיווחים ראשונים על השראת שינה באמצעות מלטונין בקרב בני אדם ובהמשך הוכח במספר רב של מחקרים מדעיים הקשר בין ההורמון לבין תזמון והשראת שינה בגילאים צעירים ומבוגרים כאחד.

מוצרי מלטונין בשוק

בישראל אפשר לרכוש מלטונין באמצעות מרשם רופא בלבד, בצורה אחת המאושרת על ידי משרד הבריאות – מלטונין בשחרור ממושך, הנועד לחקות את צורת ההפרשה הטבעית של ההורמון בדם. זהו תכשיר המלטונין היחיד המחקה צורה זו, כמו גם היותו היחיד המיוצר בבקרת איכות מחמירה ומורכב ממלטונין ברמה פרמצבטית גבוהה. בנוסף, תכשיר זה עמד במבחני הרעילות המחמירים ביותר, כיאה לתרופת מרשם.

מלטונין בשחרור "מהיר" או רגיל גורם לעלייה זריזה של ההורמון בדם, המגיעה לשיאה לאחר כשעה ונופלת לרמות בסיס כשעתיים לאחר מתן ההורמון. על כן, תכשיר זה אינו מחקה את צורת ההפרשה הפיזיולוגית של הגוף ואינו מהווה תחליף הולם למחסור בו.
במהלך שנות התשעים הופיעו ברחבי ארה"ב תוספי תזונה המכילים מלטונין במינונים שונים וממקורות שונים, אשר אינם צריכים לעמוד בתקנים המחמירים הנהוגים בתהליכי ייצור תרופות, הכוללים בקרת איכות. כמו כן, אלו מוצרים שמעולם לא נבדקו במחקרים קליניים להוכחת יעילותם ובטיחותם. לפיכך, אין כל ביטחון ברמת האיכות של המוצר כפי שקיים במלטונין בשחרור ממושך (הנקרא לעיתים מלטונין בשחרור מושהה) המשווק כתרופת מרשם בארץ.

מידע על מלטונין




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב